Met een spook op de foto

Foto: Facebook Laura Watson

Laura Watson geniet met dochter Charlotte (15), zoontje Byrin (9) en hun neefje Jack (16) van een leuke picknick in Plessey Woods Park (UK). Wanneer ze naar huis vertrekken, besluiten ze nog een foto te maken. Thuis kijkt Laura op de PC nog eens naar de foto’s en krijgt ze de schrik van haar leven. Achter haar zoon Byrin ziet ze nu immers een gezicht dat ze niet heeft gezien toen ze de foto nam… En het is alsof het personage achter Byrin ook een hand op zijn schouder legt…

Laura en de kinderen zijn er zeker van dat er niemand anders in de buurt was, toen de foto werd genomen… en al helemaal niet zo dicht bij hen. Laura reageert sceptisch: ‘Geesten bestaan niet!’ Maar toch kan ze niet meer slapen omdat ze zo bang is. Ze deelt de foto op Facebook en krijgt heel wat reacties: ‘Photoshop, natuurlijk!’ – Laura beweert dat ze niet weet hoe ze daarmee moet werken, maar wie een beetje vertrouwd is met programma’s voor fotobewerking zal zijn hand niet omdraaien voor een dergelijk effect.

Tot iemand met het verhaal komt aanzetten dat een tijdje geleden in het park een jongen verdronken is…

Historische ‘ghost pic’: The Brown Lady

Het volledige verhaal met uitvergrotingen van de foto’s vind je bij Het Nieuwsblad online

Spookfoto’s werden al gemaakt sinds de uitvinding van de fotografie, o.a. de spiritisten waren dol op ‘ghost pictures’ . Afhankelijk van de Protagonist (Wie?) en diens Dramatisch Doel (Wat?) krijg je een heel ander verhaal. Stel dat Laura met Photoshop aan de slag is geweest, wat wil zij dan bereiken? Of is het een van haar kinderen geweest? Het neefje Jack? Maar misschien ga je er liever vanuit dat spoken wel degelijk bestaan, zoals dat doorgaans het geval is in spookverhalen. Vertel je dit verhaal met het Spook als Protagonist, wat is dan het Dramatisch Doel van het dode jongetje? Spoken zijn overigens vaak plaatsgebonden, de Arena van een goed spookverhaal (Waar?) is dan ook van het grootste belang. In dit geval kan dat het park zijn (maar wens je met een Photoshopper te werken, dan zal de Arena vooral bepaald worden door de locatie die de Protagonist toegang geeft tot het programma). Bij een goed spookverhaal is de vraag ‘Wanneer speelt het verhaal zich af?’ ook belangrijk: élk goed spookverhaal moet teruggrijpen naar een ‘backstory’, naar iets dat zich in het verleden heeft afgespeeld. In de anekdote van hierboven levert de backstory zelfs de pointe op.

Photoshop www.embee.be
 Jouw verhaal, roman, verteltheater,… samen uitwerken met de 4 W’s, in een 3 Acten Structuur? Hier lees je er meer over!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *